Finland

Projektimme lähestyy loppuaan: Kiitos!

Miten nopeasti voikaan kaksi vuotta kulua? Työmäärä on ollut aikamoinen, mutta sitäkin enemmän olemme saaneet. Asetimme monenlaisia tavoitteita: Ihmisoikeustietouden lisääntyminen, kielen kehittyminen, draamallisten menetelmien kehittäminen, inkluusion ja tasa-arvon edistäminen, monialaisen oppimiskokonaisuuden rakentaminen, arjen taitojen hallinta jne.

Kun katson Erasmus-ryhmäämme, olen tosi ylpeä. Meistä on tullut ryhmä. Uusia ystäviä, ehkäpä elinikäisiä on saatu. Olemme tosiaan kulkeneet maailmankansalaisen polkua. Meillä on ollut mukana upeita nuoria ja perheitä, sekä meitä muita aikuisia, josta kaikki ovat uurastaneet yhteisen projektin eteen. Kiitos! <3 Lisäänpäs vielä lopuksi kuvia matkan varrelta. Perheillassa 1.6. palaamme vielä  videon ja kuvien muodossa aikamatkalle projektin vaiheisiin.

Tiedotusta ja oppimisen askeleita

Stand up for Rights -hankkeemme starttasi vaiheeseen, jossa perusopetuksen opetussuunnitelma uudistui. Yläkoululaisten kanssa siirrymme uuteen opetussuunnitelmaan syksyllä 2017. Opettajien näkökulmasta hanke antoi meille mahdollisuuden harjoitella monialaisia oppimiskokonaisuuksia, sekä tarkastella laaja-alaista osaamista ainekohtaisen osaamisen lisäksi tämän kahden vuoden jakson aikana. Teemaksi muodostui "Kiviniitty maailmalla, maailma Kiviniityssä". Samanaikaisesti opettajakuntamme kävi Yliopistokeskuksen koulutusta liittyen uuden opetussuunnitelman tavoitteisiin, arvoperustaan ja erilaisiin toimintamalleihin. Monet tunnit kuluivat yhteistuumin muokatessa Erasmus-hanketta opetussuunnitelman työvälineeksi oivalluksineen ja väittelyineen. Ja kuinka upeaksi mahdollisuudeksi tämä osoittautuikaan! Monessa tilaisuudessa olemmekin olleet kertomassa uuden opetussuunnitelman ja  Erasmus+-hankkeiden mahdollisuuksista. Alla olevassa kuvassa olemme OAJ on the Road tapahtumassa kertomassa hankkeestamme Pauliina, Birgit, Ilari ja Eeva. Katsokaapas huviksenne kuvat kuluneen kahden vuoden ajalta, miten paljon oppilaamme ovat kasvaneet ja muuttuneet! Hurjaa!
 
Loppuraporttia ja hankkeen arviointia urakoitiin toukokuussa 2017 Ranskassa pääkoordinaattorin johdolla. Hanke on koskettanut suoraan noin 100 nuorta ja noin 40 opettajaa, välillisesti kouluissa luku on paljon suurempi. Olimme onnekkaita löytäessämme kumppanit, jotka kaikki olivat tavoitteisiin yhtälailla sitoutuneita ja pääkoordinaattorimme Amy pisti alusta alkaen hankkeen kokemuksella liikkeelle.



Tsekeissä keväällä 2017

Edessä oli huhtikuussa 2017 viimeinen liikkuvuus, jolle lähdimme Konstan, Emilian, Fannyn, Veetin, Reijon, Teijan, Pauliinan ja allekirjoittaneen kanssa. Ustissa oli nähty paljon vaivaa ihan kaikessa: ihmisoikeusjulisteet, History of Human Rights -kirja (myös videomateriaalia), draama ja tietysti muu ohjelma. Vierailu keskitysleiri ja siihen liittyvä historia alleviivasi sitä, kuinka raadollisella tavalla ihmisoikeuksia voidaankin loukata. Seuraavassa vielä kuvien kertomana. Huomaathan, että blogin ebooks ja posters -osioista voit tutustua eri maiden materiaaleihin.











 
Viikolla 6 helmikuussa Kokkolassa
 
...oli aikamoista hurakkaa, mukavaa sellaista, kun yhdessä tuumin tapasimme poppoon kanssa Kokkolassa.
Viikon aloitimme Helsingistä, jossa tapasimme vieraamme. Maanantaina ohjelmassa oli ihmisoikeuksiin liittyvä vierailu, tällä kertaa Eduskunnassa, jossa tapasimme kansanedustaja Johanna Karimäen. Päätöksenteon näkökulmasta ihmisoikeuksia ja vaikuttamista oli mielenkiintoista tarkastella.
Viikkoon mahtui monenlaista. Yksi tähtihetkistä oli varmasti kaupunginteatterilla, jossa valmistelemamme forum teatteri sai ensiesityksensä. Mukana oli myös Jouni Piekkari, joka oli hankkeen alkaessa meitä opettajia draaman saloihin kouluttamassa.
 
Erityiskiitokset perheille ja vanhemmille!
 
 
 
 
 
 
Tästä voit kurkata koostetta ihmisoikeuksien historiasta Suomessa, aloitapa alhaalta vol1 ensiksi ja vol2 tokkuna:
 
History of Human Rights vol2

Extending the Right to Vote 1906

http://presidentti.fi/halonen/Public/PMInimitys2_p42b1.jpg?ID=47641&GUID=%7Bde07ffa0-f864-4ff2-9fa3-a4805572dab0%7DTurning to 19th century, the Finnish parliament was the most old fashioned in Europe. Russian emperor was forced to bow to the will of the people, after resistance of the citizens. Finland  got the most modern European Parliament. Finland was the first country in the world, were all women were given the right to vote and stand as candidate. 19 women were elected at the first election to Parliament. Finland has been a pioneer in women`s political rights also later. Finland was the first country, where at the same time was a woman as president and prime minister. President Tarja Halonen and prime minister Anneli Jäätteenmäki (year 2003).


 


Finland's Form of Government 1919

Finland became independent in 1917 after the Russian revolution. The following year took place a cruel civil war in which German and Russian troops took part in Finland. Finland became a republic. Our first president was K. J Ståhlberg. He was also author of our constitution law.

Kaarlo Juho Ståhlberg.jpg



One of the main constitution, is the law of the two national languages: Finnish and Swedish. F.ex. in the offices, doctor, University it is possible to use Swedish or Finnish. The Åland Islands are an autonomous region. Åland`s only offical language is Swedish.


Freedom of Religion Act
 
The Freedom of Religion Act was put into action in Finland in 1923. We have two state churches: Lutheran and Orthodox, but also non-Christian faiths were allowed to be founded after 1923. It is also possible not to belong to any religion.
Joining United Nations 1955

Finnish constitution is in the spirit of United Nations human rights. It is the base for the fundamental rights of every citizen.The new Constitution 2000  is taking in consideration  especially the rights of the minorities.

United Nations Logo Square
 
Finnish Constitution Reform 2000

Sami langauge was given better possibilities in using own mother tongue in 1992. Finnish Constitution 2000: The right to receive services in their own language (for example hospital, school etc.).Romani People`s security of tenure law 1995.Finnish Constitution 2000: Right to own language and culture.Egual marriage act 1.3.2017



Human Rights History in Finland vol 1

Anders Chydenius From Kokkola

An early pioneer — also by international standards — and proponent of economic liberalism, freedom of religion, freedom of speech and migration (writing a pamphlet on the invisible hands a decade before the publication of The Wealth of Nations) he was one of the first comprehensive philosophers of liberalism.

 
https://fi.wikipedia.org/wiki/Anders_Chydenius


Declaration of Human Rights

Finnish human rights like in  other western countriesare based on the time of the French Revolution and Declaration of Human Rights.

Napoleonic Wars and Finland


Napoelonic wars term also includes the so-called Finnish War. Napoleon attracted Russia to attack  against Sweden. Atthose times Finland was part of Sweden. Russia conquered Finland and Finland region was transferred from Sweden toRussia.





Parliament of Porvoo

Russian Empiror Alexander wanted to Finns to be loyal citizens. He promised the citizens their own laws, the right to keeptheir own religions and their own language, which meant the  Swedish-term laws. Finland slowly developed into anautonomous region within Russia. Finland got  regularly to parliament in 1863. 

________________________________________________________

Liikkuvuus Espanjaan, Murciaan syyskuussa 2016


Tällä alueella onkin omaleimainen historia. Ranskan Le Puytä ja Espanjan Cartagenaa yhdistää Santiago de Compstela -pyhiinvaellusreitti. Symbolisen simpukan voit löytää molemmilta paikkakunnilta. Cartagenaa ja sitä ympäröivää aluetta on hallinnut vuoroin kukakin valloittaja. Liikkuvuusviikollamme oli erityinen historiatapahtuma, joten pääsimme kokemaan ja näkemään kaikuja historiasta. Tämä seikka rakentaakin taas uudenlaista näkemystä ihmisoikeuksiin ja niiden historiaan. Ai niin, taisimme päästä telkkariinkin kertomaan projektista ja siitä, millä tavoin ihmisoikeuksia ja niiden merkitystä olemme esille tuoneet. Kannattaa kurkata vielä Espanjan sivuilta lisämateriaalia. Cartagenassa oleva museo kertoi meille tarinaa siitä, millaista oli elää jatkuvan vallan vaihdon ja pelon alla.
 




 
 
Puolan terveisiä, huhtikuu 2016
























 

Nettiin pääseminen on ollut hiukan reissulaisilla haasteellista, joten välitän tässä terveisiä teille lukijoille. Pääsette tunnelmiin! Mukana siis Suomen tiimistä Ilari, Reija, Meeri, Saana, Pirjo, Pauliina ja Sanna. Kaikki siis hyvin ja toimintaa on ollut monenlaista.

Matka alkoi sunnuntaina Kruunupyyn kentältä, tai no; kone oli ylibuukattu, joten Erasmus-tiimi huristeli taksilla Vaasaan. Kuvassa menomatkan taksitunnelmaa. Pieni mutka Vaasan kautta ylibuukatun Kokkolan lennon sijaa ei haitannut menoa. Taksissa oli hyvää aikaa tutustua toisiimme.


Maanantaina väki oli siis kokonaisuudessaan perillä Klodzkossa. Jo ulko-ovella kävi selväksi, että meitä oli odotettu. Maanantaina itaohjelmassa oli Linnoituksessa aikuisille opastettu kierros pimeissä käytävissä. Nuoret tekivät pidemmän kierroksen, joka oli aika hurja oli kertomusten perusteella. Lopuksi paisteltiin makkaraa nuotiolla ja väsyneet lapsukaiset lähtivät isäntäperheisiinsä nukkumaan. Isäntäperheeseen tutustuminen on aina jännä vaihe, mutta pian tullaan tutuiksi. Tiistai aamuna matka kohti vuoria.




Kuvissa on siis tunnelmia tiistain vaellukselta ja teatteriesityksestä, joka oli osunut myös sopivasti nauruhermoon.
_______________________________________________________________________




Tässä välillä olemme siis tavanneet noin joka toinen viikko.
MUISTAKAA: Tällä viikolla perjantaina (22.4.) ruokailun jälkeen ja maanantaina 25.4. Hollihaassa astumme draamapolulle pakolaisuuteen liittyviin ihmisoikeuskysymyksiin liittyen.

Lisäänpäs vielä Jeren, Siirin, Jennin, Birgitin ja Patrikin valokuvaamia tunnelmavälähdyksiä opintomatkalta Julien Saint Chapteuiliin (viikko 14, 2016).













EEVAN MATKAPÄIVÄKIRJAA 3.4.-9.4.2016, Ranska: Saint Julien Chapteuil

Moni on kysynyt, mitä ohjelmassa oikein oli. Mukana olivat Jenni, Siiri, Jere, Patrik, Birgit, Reijo, Eeva, Teija ja Pauliina.
Sunnuntai meni matkustaessa kaikenkaikkiaan 18 tuntia. Ei se etäisyys niinkään, vaan yhteydet eivät ole ihan suorimmat. Mutta toisaalta matkan aikana ehti vaihtua ajatus ja juttu jos toinenkin.
Lyonissa hotelliin saavuimme joskus yhden ja kahden välillä, yöllä siis ja olo oli aika tööt...
Lopulta huoneetkin löytyivät, saimme hyvää hissin kyytiä kerrosten 2-6 välillä, ei siitä sen enempää.

Maanantaina tapasimme jo aamupalalla Tsekin, Puolan ja Espanjan väkeä. Bussikyyti odotti meitä klo 10 Lyonin rautatieasemalla, josta huristelimme St. Julien Chapteuilliin kouluun. Jo eka koulupäivänä draamailimme tutustuen toisiimme ja Ranskan tiimi esitteli meille ihmisoikeuksista tekemänsä ekirjan. Se löytyy tästä blogista, kurkatkaapas. Suomen näkökulmasta me myös ekirjan teemme, että katsokaapa sillä silmällä. Matti on jo koostanut meille tärkeitä virstan pylväitä Suomen näkökulmasta, niihin palaamme myöhemmin. Jenni, Siiri, Birgit, Patrik ja Jere tapasivat isäntäperheensä ja pääsivät majoittautumaan, me opettajat huristelimme vuoristoteitä majataloon. Mutta kyllä maanantai-iltana nukutti! Näillä opintomatkoilla tuntuu usein siltä, että päivän aikana tapahtuu saman verran, kuin kotosalla viikossa. Tai ehkäpä se on niiden uusien asioiden ja kokemusten summa.
Tiistaina tapasimme kylän pormestarin, lounastimme koululla ja keskustassa. Kouluruoka ei ole ilmainen, mutta suurin osa sen koululaisista ostaa. Tähän kouluun tuli ja tulee oppilaita 21:stä eri kylästä, joten bussiliikenne koulun parkkipaikalla aamulla ja iltapäivällä oli aika vilkas. Tiesitkö muuten, että lounastauko oli koulussa kahden tunnin mittainen? No, toisaalta koulupäivä jatkui klo 17:sta tai 18:sta saakka. Koulurytmi on muutenkin hyvin erilainen. Koulua on 7 viikkoa, jonka jälkeen on aika 2 viikon loma. Tiistaina ajoimme bussilla koko porukalla vielä Monistrolin lukioon, jossa varsinainen forum teatteri -osuus oli. Teemoina oli mm. kiusaaminen, rasismi ja sukupuolten välinen tasa-arvo tai ennakkoasenteet. Nämä osuudet siis filmataan ja Ranska koostaa niistä projektin loputtua videon, joka sisältää joka maassa nauhoitetut osuudet. Filmi pitäisi siis olla valmis toukokuussa 2017. Puolassa taas jatketaan tätä työtä!

Keskiviikkona oli oppilailla aikaa perheiden ja oman kummioppilaan kanssa lounaaseen saakka. Aika moni, vai olivatko peräti kaikki tutustuneet ihqu-ihanaan Le Puy nimiseen kaupunkiin.Niin myös me opet. Päivään mahtui vielä mm. urheiluaktiviteetteja. Le Puyin simpukka-arvoituksen jätän teidän ratkaistavaksenne ja mikä on sen yhteys Espanjan kumppaniimme Cartagenassa. Hmm...
Toisessa kuvassa näet kaupunki kuvaa ja aluelle ominaisen erikoisuuden: sammuneiden tulivuorten päälle rakennetut linnakkeet.

Torstaina Lyonissa pääsimme tutustumaan vastarintamuseoon. Ihmisoikeudet todella asettuvat tärkeään rooliin tässä kontekstissa ja se, kuinka hirvittävällä tavalla niitä on poljettu ja poljetaan. Eipä turhaan ole kirjoitettu mustaa valkoisella, mitä ihmisoikeudet ovat, kun mikään ei ole itsestään selvää. Olisiko tähän hyvä päättää tältä kertaa; kuulumisiin!
Mutta kaiken kaikkiaan: iso kiitos kuuluu ranskalaisille isännillemme, jotka olivat valmistelleet vierailun superhyvin. Samoin kiitos Puolan, Tsekin ja Espanjan delegaatioille. Ja me: team Finland olimme huipputiimi! Valmistautukaa perjantaina jakamaan kokemuksiamme Erasmus-klubin yhteistapaamisessa.
Puolaan lähtö lähenee myös ja siihen liittyen koko tiimi voi tutustua seuraaviin teoksiin:
Kirja: Pikku Prinssi (Tämä toimii siltana Ranskasta Puolaan, jossa draaman kautta teosta pohditaan ihmisoikeuksien näkökulmasta)
Elokuva: Narnia 1 (Tämä elokuva on tehty juurikin Puolassa Sudettivuorilla, voit siis katsoa elokuvaa myös tästä maantieteellisestä näkökulmasta oivan juonen ja elokuvakokemuksen lisäksi. Eivät ne ihmisoikeudet (sovitaanko, että esim. fauneilla on samat oikeudet?) oikein tässäkään teoksessa toteudu...)



AND GREETINGS FROM BIRGIT

Hello, I'm Birgit! I am 13 years old an I'm from Finland. I love to swim and read. 
Week ago I went to France and it was really awesome! It was my first time in France and I loved it! Saint Julien Chapteuil was very beautiful and had sooo many mountains. The pupils of Jules Romains were very friendly and so excited that we came. Every time when we went to the school almost all the students came to us and wanted to talk to us. 
Everybody ask that what was the greatest thing about this trip and I think that the whole experience. The food, the people, France. Everything!
I had really nice time and I want to go back so badly!
And Chloe if you read this than bonjour! ;)
Hopefully you have very nice spring!
-Birgit

LOKAKUUSSA 2015
Nyt otetaan aikahyppy taaksepäin. Vieläkö muistat? Tässä syksyllä, muistaakseni lokakuun lopulla (2015) Maailmankansalaisen pajapäivässä työstämme postereita yhteistyökaupungeista, -maista ja kouluista. Paljon on tapahtunut tämän jälkeen! Draamailtu tutustellen ja ihmisoikeuksia pohtien.





HANKKEEN TAVOITTEISTA JA TUNNELMIA TYÖSKENTELYSTÄ

Niin on syksy hurahtanut yhtäkkiä kevääseen!
Syksyllä saimme tiedon CIMO:lta Erasmus+ -hankkeen läpimenosta.
Yhteistuumin, ja koko hankkeen koordinaattorin Amyn johdolla, Skype-palaverien ja lukemattomien sähköpostien jälkeen tavoitteet ja yhteinen linja olivat selvillä. Mutta silti tunne "tässä sitä nyt oikeasti ollaan" hämmästyttää. Opettajien kanssa tapasimme syksyllä 2015 ensimmäisen kerran draamakoulutuksen (Jouni Piekkari) ja suunnittelun merkeissä täällä Kokkolassa.



Meillä on loistotiimi! Iloksemme olemme saaneet todeta, että nuoret ovat monessa asiassa kätevämpiä kuin me. Niinpä myös bloggauksissa jatkossa näette enemmän oppilaiden näkökulmaa.
Forum-teatteri ja ihmisoikeudet: tämä kiinnostus yhdistää meitä kaikkia, ei vain Suomessa, vaan yhteistyökoulujen kesken Puolassa, Tsekeissä, Ranskassa ja Espanjassa.

Tutuiksi olemme vähitellen tulleet tavatessamme joka toinen viikko. Tapaamisten sisältö ja tavoitteet hieman vaihtelevat tietty. Viime viikolla olimme Saint Julien Chapteuilissa Ranskassa ja viikko oli upea. Tämä oli siis ensimmäinen liikkuvuus yhdessä oppilaiden kanssa. Viikon aikana tapahtuu niin paljon, että pähkinänkuoreen opittua on vielä vaikea laittaa, mutta pian pian!




3 comentarios:

  1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  2. Ranskan reissu meni hyvin:). Kaikki uskoakseni pääsi hengissä kotia.

    ResponderEliminar
  3. esta todo muy chulo me encantaría poder hacer yo el viaje

    ResponderEliminar